Ja, altså der er jo flere relevante argumenter mod at man blot kan “læne sig tilbage” og vente på de store nationer. For det første kan man stille det etiske modsvar: hvis tyveri er uetisk, og flere andre stjæler, må kan man så legitimere for sig selv at stjæle? I klimakrisen må vi spørge os selv: kan vi etisk forsvare ikke at gøre noget for at forhindre fx kommende naturkatastrofer, ændringer i vejrforhold som spreder smitsomme sygdomme og ender med at koste hundredetusinder (hvis ikke millioner) af menneskeliv? Jeg vil argumenterer vi simpelthen bør handle af etisk pligt, fordi det er der rigtige at gøre – uanset hvad andre foretager sig.
Det andet modargument er et pragmatisk og måske endda økonomisk: hvis vi før eller siden skal klimatilpasse os, og omstille til et bæredygtigt samfund enten af streng nødvendighed eller af pres af større nationer, hvorfor så ikke komme foran i kampen og være et land som kan vise vejen frem? (Som vi allerede kan på nogle punkter). Det er en omstilling der skal finde sted hvad enten man vi det eller ej. Der er ingen vej udenom, da fremskrivningerne bl.a. viser at kun meget lidt af klodens areal kan blive beboelig hvis forandringerne får lov til at fortsætte som de gør.
Du stiller også spørgsmålstegn ved om “vi’et” er nødvendigt (hvis jeg forstår dig korrekt?). Godt spørgsmål. Der er flere pointer med begrebet som jeg ikke fik uddybet.
For det første, er det en kritik af tidens individualisme, protektionisme og nationalisme. Krisen kræver det modsatte – at grænsen for vores selv ikke går ved vores egen næsetip, men at vi bliver nød til at se og selv som del af et større hele. Dels fordi vi er en del af en større helhed, men det er et forhold som er glemt og mange nok ikke har interesse i at huske os på. Det er ikke I åndelig eller spirituel forstand, men faktuelt: vi indgår som enkelte eksemplarer af en art, som eksisterer i et klima, på en klode, og lever af de ressourcer der er. Der må ske et opgør med “egeninteressen”, jeg kan ikke længere tænke så meget på hvad der er godt for mig som person eller os som nation, uden at tage hensyn til et større system som danner grundlaget for vores eksistens – og fremtidige mennesker eksistensmuligheder. Man kan endda sige, selve det at vi har denne debat, viser hvorledes vi allerede må henvise til andre end os selv i krisen et større “vi” som overskrider “dig” og “mig”. Den er relevant at tale om fordi den berører meget mere end blot os to individer. Det er måske mere i den forstand, at krisen viser os, at vi langt fra er alene i verden. Det handler om en ændring i tænkning, som er og bør være anderledes.
Jeg mener man kan lave to argumenter for en klimadagsorden hhv. det liberale og det kommunitaristiske.
Det liberale: vi bør beskytte klimaet og foretage en drastisk grøn omstilling, for at beskytte fremtidige individuelle rettigheder, frihed og muligheder i eksistensen. Jo mere vi brænder af nu, jo mere indskrænker vi og begrænser vi andre menneskers frihed og mulighed for et godt liv og i flere tilfælde: et liv overhoved.
Det kommunitaristiske: vi bør handle af pligt overfor fællesskabet, de få som har fornøjeligheder i vesten med dyre flyrejser, store bøffer, højt forbrug osv. kan ikke vægtes højere end resten af verdens nuværende og fremtidige befolkning.
Du nævner et gængs modargument: “er det ikke lidt religiøst og fanatisk” (du nævner jehovas vidner). Det bliver hurtigt moralprædiken. Men er det ikke ligeså fanatisk at holde fast i traditionernes dogmer – særligt når de er så problematiske? Jeg tror ikke man i omstillingen kan undgå det, og der vil altid være “modstand” for forandringer og progression i samfundet. Vi så det fx dengang man ville gøre det ulovligt at slå børn for forældre. Der mødte man jo også modargumenter med om hvorfor staten nu skulle blande sig i hvordan man opdragede børn hjemme eller om at til tider jo kunne være “nødvendigt” eller på en måde “for deres eget bedste”. Argumenter som i dag (forhåbentligt!) for alle fremtræder meget absurde og vækker bekymring hos dem lytter. En modstand hvor dem som vil regulere bliver kaldt for fundamentalistiske eller frihedskrænkende vil man altid møde. Men som lovgivningen mod vold mod børn må man have en dogmatisk tilgang: uanset om du er enig eller ej, er det forkert. (punktum).
Provokerende sagt, er det ligeså absurd at insistere på “retten” at urinere i det fælles drikkevand, som det er at insistere på retten til at forurene.
Med det sagt, så tror jeg at der må flere – og mere omfattende – forandringer til, end at vi går at “opdrager på hinanden”. Når vi gør det, har visse magthavere vundet. Det absurd at tænke at problemet består i menneskers uopdragenhed, ligesom postulatet om at krisen kun eksisterer fordi mennesker “forbruger forkert” og bare kunne forbruge mere klimarigtigt, ikke køre bil osv, og så ville markedet bare løse problemet selv. Det er her vi skal huske en ideologikritik. Blikket bør måske ikke rettes mod valg, og hvad de andre gøre, men rettere mod præmisserne for de valg vi har. Det er absurd at lægge bolden op til forbrugere eller den lægpersoner – ingen (eller meget få) kan gennemskue hvorledes man fx handler korrekt ind (andet end det basale råd om mindre rødt kød). Der er brug for en omfattende forandring, af samfundet og helheden – teknologisk, økonomisk, værdimæssigt mm.
Du nævner et meget væsentligt og relevant punkt også; der er et væsentligt klasseproblem og økonomisk forskel i denne omstillingsdebat. Socio-økonomisk stausforskelle er klart overset i debatten – og det er måske også problemet hvis det kun består i moraliseren. Jeg er helt enig i, at det kan være nemt hvis man som velhavende akademiker i København, nemt kan udelukkende spise økologisk cykle på arbejde eller tage offentligt transport, have lavt varmeforbrug i lejligheden osv. Tager man en smule udfra storbyen kan det hurtigt blive besværligt at blive bilfri, ja mange steder man kan bo i landet kan det kræve for en almindelig familie 1-2 biler for at få hverdagen til at hænge sammen. Dette er også et dybt problematisk – og ikke et individproblem. Det er at samfundsproblem der skal løses i fællesskab hvor fx delebiler og (langt) bedre offentlig transport kunne være nogle problemløsninger.
Så der selvfølgelig også den med kødspisningen i spaghetti bolo. Ja bevares – det smager da godt. Vi er også en landbrugsnation som har stor tradition for kød – fordi vi bl.a. har svært ved at gro så meget andet i vores klima som de fx kan sydpå. Vi er jo født ind i de madvaner og praktiserer dem selvfølgelig. Vi er også vestligt privilegerede og rige nok til at spise store mængder af det (en luksus kun forbeholdt en minoritet globalt set).
Det tyder dog på at vi må til at tilegne os nye madvaner hvor kødet fremtræder i mindre mængder eller alternativt kommer fra et laboratorium hvor man kan dyrke oksekød (det bliver en interessant debat når den kommer). Problematikken er også her med det globale kødforbrug, at vi simpelthen ikke kan brødføde folk globalt, hvis der skal bruges så meget landareal til dyrefodder (som bl.a. sker bekostning af fældning af regnskov). Derudover er det selvfølgelig også klimaproblematikken i udledning af metangas, samt alt omkring produktionen som er udledende.
Du så spørger om man bør kommentere på kødet til middagsbordet til familiemiddagen, er det måske rettere et spørgsmål om personlig/individuel etisk forpligtelse og altså ikke en fælles etisk forpligtelse (fx som nation). Utilitaristisk kunne man spørge: hvad får du ud af det og hvilken handling vil være mest “nyttig”? Pligtetisk kunne man spørge: selvom det et “unyttigt”, hvad skal jeg så sige/gøre? Godt spørgsmål, hvad er individets pligt? Det er også relevant at gruble over, men vi må passe på man ikke bliver snydt i dette etiske spørgsmål. Det er relevant, men det kan også være med til at blot at gøre det til et individuelt problem, således at vi kan lave den fejlagtige slutning at verden er på vej mod afgrunden fordi mange enkelte mennesker handler forkert. Vi bliver nød til at være kritisk overfor de politiske systemer og virksomhederne, som konstant reproducerer en (klimamæssigt) ubæredygtig struktur. Vi må vogte os for den individualiserende ideologi der fortæller os det er den enkeltes skyld og ansvar. Kritikken bør rettes mod det kollektive og fælles i problematikken, samt de problematiske samfundsaktører der opretholder et skadeligt system.
Var det en tilfredsstillende besvarelse – eller er der noget jeg har glemt og/eller overset?
Lad mig høre hvad du/I tænker.
De bedste hilsner herfra!