Indlæg i forum

Martin Enselmann
03. nov. 2019
In Gæste/bedsteskribenter
Når vores børn og unge sidder på skolebænken og lærer om klimaforandringerne, og den udvikling den i tiden tager, kan det føre til frygt for fremtiden, frustration og håbløshed. Hvilken fremtid er det dog de tidligere generationer har udkastet os i? En reaktion hos børn og unge, som kalder på omsorg for forældrene. Problematikken er nu, at vi ikke kan forklare dem at “det nok skal gå” med ro i sindet. Vi ved at det går den gale vej og hvordan foretager man så den gode klima- og bæredygtighedsopdragelse? Problemet er at vi ikke kan lære vores børn om “det gode liv” som vi selv har kendt det; det er for de fleste af os en ganske ubæredygtig livsstil. Vi står i det problem, at vi som samfund, og som forældre, ikke kan reproducere flere af de værdier og idealer vi har – da de er ganske ubrugelige i klimakrisen og absurde for de unge at overtage. Hvis vi lod vores børn og unge overtage vores sædvane, ville vi blot lære dem hvordan de gravede sig længere ned i hullet og ikke hvordan de kom op. Vi må først selv lære de nye værdier, idealer og måder at leve på, som vores børn rent faktisk kan gøre brug af, og se sig selv i, når fremtiden kommer. Problemet er måske endnu: hvordan opdrager man nogen når man ikke selv ved hvordan man bør leve? Vi er jo selv en del af et ganske ubæredygtigt samfund, som stadigt køber aflad i kraft af grønne afgifter, Co2-kvoter og produkter af 30 % bambus. Paradokset man kan stå i er, at man skal opdrage sine børn til hvorledes man bør færdes i verden og have sunde værdier, når de i samfundet stadigt er underudviklede og vi måske stadig har at opfinde nye pejlemærker for eksistensen. Løsningen starter ikke med “dig selv” – som er så populært i tidsånden at sige – men rettere med os. Det samfund vi skaber. Det gode bæredygtige samfund er ikke noget den enkelte forbruger sig til eller skal kunne “vælge”. Det er noget vi skaber. Løsningen starter med et “vi” – en forening om et mål. En fælles konstruktion af den bæredygtige verden, vi skaber som land, arbejdsplads, familie. Målet for den gode opdragelse i en klimaoptik, må indebære at forældrene er med til at skabe et bæredygtigt samfund for de fremtidige generationer, og samtidigt i denne akt, vise vejen frem for de yngre generationer. Målet må være selv at være med til at sætte nye værdier, og gøre en bæredygtig livsstil til en selvfølge, før at vi kan opdrage vores børn til at gøre det samme. Af: Martin Enselmann (cand.psych.)
0
12
204

Martin Enselmann

Flere handlinger